ΤΑΣΟΣ ΙΣΑΑΚ 11.08.1996 – ΣΟΛΩΜΟΣ ΣΟΛΩΜΟΥ 14.08.1996
ΤΑΣΟΣ ΙΣΑΑΚ
Ο Τασος Ισαακ γεννημένος στο Παραλίμνι, ήταν ένας από τους χιλιάδες μοτοσυκλετιστές που έλαβαν μέρος στην μεγάλη Αντικατοχική πορεία το 1996. Μια πορεία που ξεκίνησε από την πύλη του Βρανδεμβούργου στο Βερολίνο και κατέληξε στο οδόφραγμα της Δερύνειας. Μαζί με τους υπόλοιπους μοτοσυκλετιστές βρέθηκαν αντιμέτωποι με τους ένοπλους στρατιώτες της κατοχικής δύναμης αλλά και οργανωμένους τούρκους. Στον χώρο υπήρχαν και τουρκοκύπριοι αντιδιαδηλωτές που περιελάμβαναν και οργανωμένες ομάδες των γκρίζων λύκων.Ο Τάσος στην προσπάθεια του βοηθήσει έναν άλλο Ελληνοκύπριο που πιάστηκε στα χέρια των τούρκων, έπεσε στο έδαφος. Χτυπήθηκε βάναυσα με ρόπαλα, πέτρες και άλλα αντικείμενα μέχρι θανάτου. Ένα παλικάρι 24 μόλις ετών δολοφονήθηκε από τα τούρκικα σκυλιά του αττίλα.
ΣΟΛΩΜΟΣ ΣΟΛΩΜΟΥ
Ο Σολωμος Σολωμου ήταν επίσης γεννημένος στο Παραλίμνι και ξάδελφος του Τασου Ισαακ. Στις 14 Αυγούστου, 3 μέρες αργότερα, την μέρα της κηδείας του Τάσου το είχε πάρει ήδη απόφαση. Μια ομάδα διαδηλωτών κατευθύνθηκαν, μετά την κηδεία, προς το οδόφραγμα για να εναποθέσουν λουλούδια και στεφάνια στον χώρο της δολοφονίας του Τάσου. Δεν άργησε ο χώρος να μετατραπεί σε πεδίο μάχης. Ο Σολωμός με ένα τσιγάρο στο στόμα, κατάφερε να ξεφύγει από τους υπόλοιπους διαδηλωτές και να ανέβει σ΄ ένα ιστό με σκοπό να κατεβάσει την ψευδοσημαία τους. Το έκανε με καμάρι και φαινόταν στο βλέμμα του ενώ ήξερε πως δεν ήταν εύκολο και απλό αυτό που επιχειρούσε. Ίσως να ήξερε και τι θα ακολουθούσε. Δεν δίστασε όμως και έκανε αυτό που τον διέταξε η Ελληνική καρδιά του. Στα 26 του χρόνια γράφτηκε το όνομα του στο "βιβλίο" των ΑΘΑΝΑΤΩΝ.
Εν κατακλείδι στις 24 Ιουνίου 2008, το ευρωπαϊκό δικαστήριο βρήκε την τουρκία ένοχη για την δολοφονία του Τάσου και του Σολωμού. Κρίθηκε ένοχη για παραβίαση του άρθρου 2 της ευρωπαϊκής συνθήκης για τα ανθρώπινα δικαιώματα γιατί δεν έγινε καμιά έρευνα για να βρεθούν οι υπαίτιοι των 2 δολοφονιών.
ΙΣΑΑΚ - ΣΟΛΩΜΕ ΔΕΝ ΘΑ ΣΑΣ ΞΕΧΝΩ ΠΟΤΕ
ΣΟΛΩΜΕ - ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟ ΟΔΟΦΡΑΓΜΑ ΘΑ ΣΠΑΣΕΙ
ΑΘΑΝΑΤΟΙ



Ο Γρηγόρης Αυξεντίου (πρώτος ιστάμενος από δεξιά) και δίπλα του ο Αντώνης Παπαδόπουλος σε αγώνα της ποδοσφαιρικής ομάδας του Γυμνασίου Αμμοχώστου.
Σημαιοφόρος και αρχηγός της Εθνικής Ακαδημίας Σωματικής Αγωγής. Από την παρέλαση της 25ης Μαρτίου 1953.

Στο κρατητήριο Κοκκινοτριμιθιάς. Ο Αντώνης από αριστερά μαζί με τον Κυριάκο Μάτση και τον Παύλο Παυλάκη.
Συνοδεύοντας τη μητέρα του Γρηγόρη Αυξεντίου σε ένα από τα μνημόσυνα του ήρωα στη Μονή Μαχαιρά
Το μνημείο πίσω από την δυτική εξέδρα


«Ο Κυριάκος Χριστοφή Μάτσης, ο οποίος ως μέλος του Συλλόγου ελάμβανε πάντοτε ενεργόν μέρος εις όλας τας εθνικάς εκδηλώσεις του Συλλόγου, εθυσιάσθη υπέρ βωμών και εστιών μαχόμενος εναντίον των Βρεττανικών Δυνάμεων εις το παρά το Δίκωμον κρησφύγετόν του. Η αυτοθυσία του θα είναι παράδειγμα διά τάς επερχομένας γενεάς διά να αντλούν δύναμιν διά τούς υπέρ ελεθερίας αγώνας». Απόσπασμα από τα πρακτικά του Συλλόγου, κατά τη συνεδρία της 19ης Νοεμβρίου 1958, μετά τη θυσία του ήρωα του απελευθερωτικού αγώνα ΕΟΚΑ 55-59, Κυριάκου Ματση.
Ο Σταυραετός του Πενταδακτύλου, γεννήθηκε στις 23 του Γενάρη του 1926 στο Παλαιχώρι από τον Χριστοφή και την Κυριακού. Φιλομαθής ως ήταν και με σπινθηροβόλο πνεύμα, φοίτησε στο Γυμνάσιο Αμμοχώστου, το οποίο βρισκόταν τότε στο χωριό Τρίκωμο, όπου γνωρίστηκε με τον Γρηγόρη Αυξεντίου.
Μοναδική ιδεολογία για την Ελληνική νεολαία πρέπει να είναι η ιδεολογία της Ελλάδος, και μοναδικό της σύμβολο η Ελληνική γαλανόλευκη, με απεικονισμένο επάνω της το πραγματικό ιδανικό του Έλληνα, η πίστη του στην Πατρίδα και στην θρησκεία.
"Πιστεύομεν ότι κάθε θυσία μας δεν πηγαίνει άδικα και εσείς να είστε περήφανοι για μας. Αν ο καλός Θεός μας επιφυλάσσει την λαμπράν τύχη να δώσουμε την ζωή μας για την πατρίδα, τότε η χαρά σας πρέπει να είναι απέραντη. Δεν ξέρω για αν μπορεί να ονειρευτεί ένας άνθρωπος καλύτερη τύχη από αυτή. Και δεν μπορώ να σκεφθώ γονείς που να είναι πιο περήφανοι παρά για τα παιδιά τους που επεσαν για την πατρίδα" - ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΑΤΣΗΣ
Γεννήθηκε στις 27 Φεβρουαρίου 1938 στο χωριό Τσάδα, της επαρχίας Πάφου. Μπήκε νωρίς στον αγώνα, από τα μαθητικά του χρόνια κιόλας. Το 1953, σε ηλικία 15 ετών, κατεβάζει και τεμαχίζει την αγγλική σημαία στο Κολέγιο της Πάφου, κατά την ημέρα στέψης της Βασίλισσας Ελισάβετ στο Λονδίνο. Δύο χρόνια αργότερα, συλλαμβάνεται ως μέλος της νεολαίας της ΕΟΚΑ, επειδή συμμετείχε σε παράνομη πορεία.
Σε ηλικία 17 χρόνων, ο Ευαγόρας Παλληκαρίδης εγκατέλειψε το σχολείο και εντάχθηκε στις αντάρτικες ομάδες της ΕΟΚΑ. Στις 17 Νοεμβρίου 1955 οι μαθητές του Γυμνασίου συγκεντρώθηκαν και προετοίμαζαν μια διαδήλωση από τις γνωστές που οργάνωνε η ΑΝΕ (Άλκιμος Νεολαία ΕΟΚΑ) ως αντιπερισπασμό. Οι στρατιώτες είχαν διαταγή να πυροβολήσουν αδιάκριτα τους διαδηλωτές. Ο Ευαγόρας συλλαμβάνεται και οδηγείται στο δικαστήριο με την κατηγορία ότι συμμετείχε παράνομα σε οχλαγωγίες. Ο Ευαγόρας δεν παραδέχτηκε την κατηγορία και η δίκη αναβλήθηκε για τις 6 Δεκεμβρίου. Ήταν η αρχή του τέλους. Μια μέρα πριν τη δίκη, μπαίνει κρυφά στο σχολείο και αφήνει στην έδρα ένα σημείωμα:
Ο Βαγορής, όπως ήταν το χαϊδευτικό του, δεν πτοείται. Στο τελευταίο γράμμα του δηλώνει: «Θ' ακολουθήσω με θάρρος τη μοίρα μου. Ίσως αυτό να 'ναι το τελευταίο μου γράμμα. Μα πάλι δεν πειράζει. Δεν λυπάμαι για τίποτα. Ας χάσω το καθετί. Μια φορά κανείς πεθαίνει. Θα βαδίσω χαρούμενος στην τελευταία μου κατοικία. Τι σήμερα, τι αύριο; Όλοι πεθαίνουν μια μέρα. Είναι καλό πράγμα να πεθαίνει κανείς για την Ελλάδα. Ώρα 7:30. Η πιο όμορφη μέρα της ζωής μου. Η πιο όμορφη ώρα. Μη ρωτάτε γιατί.»
Τα μεσάνυχτα της 13ης Μαρτίου 1957 οδηγείται στην αγχόνη. Τραγουδά τον Εθνικό Ύμνο. Δύο λεπτά αργότερα (14 Μαρτίου) η καταπακτή ανοίγει και ο Ευαγόρας Παλληκαρίδης περνά στην αιωνιότητα.
Ο ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΑΥΞΕΝΤΙΟΥ γεννήθηκε στο χωριό Λύση Αμμοχώστου στις 22 Φεβρουαρίου 1928. Με την αποφοίτησή του από το γυμνάσιο μετέβη στην Ελλάδα για να σπουδάσει στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων.
Στις 20 Ιανουαρίου 1955 έγινε η πρώτη συνάντηση του Αυξεντίου με τον Γεώργιο Διγενή - Γρίβα, που ήταν αρχηγός της Ε.Ο.Κ.Α. και μπήκε στον αγώνα κατά των Άγγλων. Πολύ γρήγορα διακρίθηκε για τις ηγετικές του ικανότητες και του δόθηκε η θέση του υπαρχηγού της Ε.Ο.Κ.Α, της μεγαλύτερης απελευθερωτικής οργάνωσης στο νησί, με κύριο στόχο την Ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα. Κατά τη διάρκεια της σύντομης αντιστασιακής του δράσης έλαβε τα ψευδώνυμα «Ζήδρος», «Ρήγας», «Αίαντας», «Άρης», «Μάστρος» και «Ζώτος».
Ήταν 03 Μαρτίου του 1957. Μισή ώρα μετά τις τέσσερις τα ξημερώματα, όταν οι αγγλικές αρβύλες πατούσαν στο στόμα του κρησφυγέτου. «Μας πρόδωσαν» ψιθύρισε ένα απ’ τα παλληκάρια του Αυξεντίου, αφού άλλος τρόπος να ανακαλύψουν την κρυψώνα τους, δεν υπήρχε. Όπως δεν υπήρχε και τρόπος να διαφύγουν. Όχι βέβαια πως το ήθελαν…
«Βγείτε έξω, αλλιώς πυροβολούμε» απειλούσαν οι άγγλοι. Με ριπές απαντούσαν οι αγωνιστές στο κρησφύγετο. Όταν έπεσαν οι πρώτοι νεκροί, οι αποικιοκράτες άρχισαν να καλούν ενισχύσεις. Ο Υπαρχηγός της Οργάνωσης, ζήτησε από τους συναγωνιστές του, Ανδρέα Στυλιανού, Αυγουστή Ευσταθίου, Αντώνη Παπαδόπουλο και Φειδία Συμεωνίδη, να παραδοθούν. Απρόθυμοι και οι τέσσερις, μα ο Αίας δεν ήταν απ’ αυτούς που μπορούσες να αψηφήσεις τις διαταγές του.
Λαμπάδιασε ο Γρηγόρης. Άναψε το Άγιο, το ανέσπερο φως του Ελληνισμού. Πετάχτηκε η ψυχή απ’ το σώμα. Ορθώθηκε λεύτερη, περήφανη, σπινθηροβόλα. Φωτίστηκε απ’ τις φλόγες του Γρηγόρη και φωταγώγησε ολόκληρη την Κύπρο, ολάκερο τον Ελληνισμό. Έγινε σύμβολο ανδρείας, αυταπάρνησης και ηρωισμού για ένα ολόκληρο γένος.
Στις 30.01.2011 την ημέρα συμπλήρωσης 100 χρόνων του Σωματείου μας, ο Γρηγόρης ανακηρύχθηκε επίτιμος πρόεδρος της ΑΝΟΡΘΩΣΗΣ. Τόσο για την προσφορά του στην αγαπημένη του ομάδα όσο και για την αφοσίωση του στα Ιδανικά και Ιδεώδη αυτού του Σωματείου για τους αγώνες της πατρίδας.
Εξήντα πέντε χρόνια συμπληρώνονται σήμερα, από την ημέρα που ο Γρηγόρης Αυξεντίου πέρασε στην αθανασία. Όταν ο Σταυραετός του Μαχαιρά, δίδαξε στον κόσμο πως πολεμούν οι ήρωες και ενέπνευσε τους συναγωνιστές του να πεθαίνουν ως Έλληνες.

